DRUKUJ
Kontrola NIK dotycząca promocji gospodarczej
2016-07-18
Kontrola NIK dotycząca promocji gospodarczej
Polski
Temat kontroli
Promocja gospodarcza Polski. Nr kontroli: P/15/023
Podmiot realizujący kontrolę
Najwyższa Izba Kontroli
Ocena
NIK stwierdziła, że w okresie objętym kontrolą, tj. w latach 2010-2015:
- nie powstał w Polsce spójny system promocji gospodarczej, pomimo deklarowanego przez Ministra Gospodarki rozpoczęcia prac nad stosowną ustawą, która miała być podstawą tego systemu,
- nieefektywnie koordynowana była działalność promocyjna, prowadzona przez organy administracji rządowej oraz podmioty sektora publicznego; działania na rzecz ustanowienia takiej koordynacji prowadzone były niekonsekwentnie,
- brak było jednolitej, odrębnej strategii promocji gospodarczej Polski, pomimo że Minister Gospodarki był ustawowo odpowiedzialny za prowadzenie takiej działalności,
- nie było należytej współpracy pomiędzy Ministrami Gospodarki i Spraw Zagranicznych w zakresie funkcjonowania WPHI oraz wspólnego organizowania zagranicznych misji gospodarczych.
NIK ocenia negatywnie, z punktu widzenia celowości i gospodarności, przeznaczenie środków publicznych na realizację dwóch odrębnych ogólnokrajowych sieci centrów obsługi inwestora, które realizowały identyczne lub bardzo zbliżone zadania. Zastrzeżeni a NIK budzi struktura geograficzna lokalizacji WPHI, skoncentrowana na krajach europejskich oraz struktura finansowania Wydziałów, w której koszty utrzymania placówek są pięciokrotnie wyższe niż ich budżet na przedsięwzięcia promocyjne.
Sformułowane wnioski pokontrolne
Uchwała Kolegium NIK Nr 36/2016 z dnia 1 czerwca 2016 r. Tekst jednolity wystąpienia z dnia 8 czerwca 2016 r.
- Możliwie szybkie wypracowanie szczegółowych zasad funkcjonowania Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (przewidzianej uchwała nr 14 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2016 r.), w tym jej pionu wspierania eksportu oraz poddane projektu tych zasad konsultacjom z podmiotami zaangażowanymi w działalność na rzecz promocji gospodarczej Polski.
- Zainicjowanie prac nad opracowaniem, wspólnie z Ministrem Spraw Zagranicznych, odrębnej, wieloletniej strategii promocji gospodarczej Polski lub nad zweryfikowaniem i stosownym uzupełnieniem już istniejących dokumentów strategicznych, obejmujących sferę promocji gospodarczej kraju.
- Dokonanie wspólnie z Ministrem Spraw Zagranicznych, w ramach zakładanej reformy dyplomacji ekonomicznej, weryfikacji zasad współpracy placówek dyplomatycznych (lub konsularnych) z Wydziałami Promocji Handlu i Inwestycji w planowaniu i realizacji przedsięwzięć promocyjnych i wspierających działalność promocyjną, pod kątem podniesienia efektywności i skuteczności tej współpracy.
- Przeprowadzenie analizy celowości dalszego utrzymywania aktualnej lokalizacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji i dokonania w tym zakresie zmian :
a) umożliwiających otwieranie nowych placówek w krajach uznanych w strategii promocji za teren przyszłej ekspansji gospodarczej,
b) pozwalających na podniesienie wysokości kwot przeznaczanych na bezpośrednią działalność promocyjną WPHI. - Organizowanie wyjazdowych misji gospodarczych, przy okazji zagranicznych wizyt oficjalnych Ministra Rozwoju, wspólnie z innymi zainteresowanymi ministrami lub członkami kierownictw ministerstw.